tag:blogger.com,1999:blog-80718979778651203772023-11-16T00:30:16.023+08:00KESIHATAN, KESELAMATAN DAN NUTRISIKursus hnya ditawarkan kepada pelajar Sem III. Kursus ini menumpukan definisi dan konsep kesihatan, keselamatan dan nutrisi kanak-kanak di pusat asuhan atau penjagaan. Kursus ini juga menekankan perancangan dan penyediaan persekitaran yang sihat dan selamat di rumah dan di pusat asuhan; kriteria dan faktor kesihatan, keselamatan dan nutrisi kanak-kanak yang sesuai dan pengendalian pertolongan cemas semasa berlaku kecemasan dan kemalanganNorly Jamilhttp://www.blogger.com/profile/01339281650193708460noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-8071897977865120377.post-13384093274290083142009-07-07T17:57:00.003+08:002009-07-07T18:01:32.903+08:00Nota Kuliah 4Aktiviti fizikal dan permainan kanak-kanak asuhan dan prasekolah<br /><br />Kepentingan aktiviti fizikal<br /><br /> * Membantu pertumbuhan tubuh badan<br /> * Menguasai kemahiran fizikal dan meningkatkan keupayaan pergerakan<br /> * Keseronokan<br /> * Membantu meningkatkan daya kecergasan <br /> * Bersosialisasi dan bersifat positif<br /><br />Strategi mengajar perkembangan kemahiran fizikal<br /><br />1. Psikomotor halus<br /> - menggunakan pelbagai bahan<br /> - menggunakan peralatan kecil<br />Menguasai kemahiran motor halus otot leher<br />Menguasai motor halus kordinasi jari, mata, tangan<br /><br />2. Psikomotor kasar<br /> - pergerakan binatang<br /> - bergerak mengikut rentak muzik<br /> - permainan kecil<br /> - asas gimnastik<br />Menguasai kordinasi mata dan kaki<br /> - mengimbang badan<br /> - menggunakan alatan<br />Menguasai kordinasi mata dan tangan<br /> - membaling, menyambut dan melantun menggunakan alatan<br /> - menguasai kordinasi anggota badanNorly Jamilhttp://www.blogger.com/profile/01339281650193708460noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8071897977865120377.post-58342101222618155812009-07-07T17:51:00.003+08:002009-07-07T17:56:10.729+08:00Nota Kuliah 3KONSEP ASAS KECERGASAN FIZIKAL<br /><br />Aktiviti fizikal<br /><br />Kesan suatu daya otot rangka yang menyebabkan kegunaan tahap tenaga yang lebih tinggi ketika sistem badan sedang berehat<br /><br />Kecergasan fizikal - kesihatan <br /><br />Setiap ciri-ciri kecergasan mempunyai perkaitan khusus untuk kesihatan dan mengurangkan risiko penyakit hipokinetik.<br /><br />Kecergasan fizikal- kecergasan<br /><br />Berkait rapat dengan melakukan kemahiran motor<br /><br />Faktor penting kecergasan fizikal<br /><br />Sebahagian daripada kecergasan keseluruhan<br />Banyak komponen dan setiap satu ada pengkhususan<br />Mengurangkan penyakit hipokinetik<br />Berlandaskan kemahiran – kecergasan motor/kesukanan<br />Kesihatan optimum<br />Membantu kesihatan fizikal yang positif <br /><br />Faedah kecergasan fizikal<br /><br />Mengurangkan penyakit koronari arteri<br />Mengurangkan tekanan darah tinggi<br />Mengurangkan penyakit kanser kolon dan kanser organ pembiakan<br />Mengurangkan kepatahan tulang dan osteoporosis<br />Mengelak rasa tertekan<br />Mempertingkat keupayaan kardiorespiratori<br />Memperbaiki rangka tulang<br />Memperbaiki dan mengawal berat badan<br />Memperbaiki kesihatan dan jangka hayat hidup<br />memperbaiki kecergasan fizikal diri<br /><br />Aktiviti kecergasan<br /><br />Senaman tulang belakang<br />Senaman abdomen<br />Senaman tangan dan lengan<br />Senaman kaki dan kardiovaskular<br />Senaman kelembutan badanNorly Jamilhttp://www.blogger.com/profile/01339281650193708460noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-8071897977865120377.post-91661074107575131652009-07-07T17:37:00.004+08:002009-07-07T17:50:26.778+08:00Nota Kuliah 2KESEJAHTERAAN DAN KESELAMATAN<br /><br /> * Di sekolah<br /> * Di rumah<br /> * Di tempat awam<br /><br />Kesejahteraan sempurna kanak-kanak<br /><br />Faktor-faktor yang bersabit kesejahteraan<br /> -pemakanan dan kawalan berat badan<br /> -tekanan dan ketegangan<br /> -bertenang / merehatkan diri<br /> -salah gunaan<br /> -keselamatan personal<br /><br />Gaya hidup <br />Kunci untuk kesihatan yang baik<br /><br />Emosi dan kesejahteraan sosial<br />- mempengaruhi semua aspek kehidupan<br /><br />Identiti Personal<br />Memberi sumbangan terhadap sekolah, keluarga, masyarakat dan dunia.<br /><br />Personaliti<br />Bergantung kepada pengalaman hidup seseorang<br /><br />Konsep kendiri<br />Positif <br />Negatif<br /><br />Ciri-ciri fizikal<br />Berkaitan dengan fizikal seperti cergas bergerak<br /><br />Keutamaan dan sikap<br /><br />Mengikut pengalaman<br />Gaya hidup<br />Diet dan pemakanan<br />Kesihatan diri<br />Rehat<br />Pengaruh rakan<br />Keagamaan / spiritual<br />budaya<br /><br />Kematangan emosi<br /><br />Mengawal emosi<br />Memahami diri sendiri<br />Menerima kelemahan dan kekuatan diri<br />Sentiasa positif<br /><br />Keselamatan<br /><br />* Melindungi individu agar sentiasa berasa selamat, memberi perlindungan kepadanya <br /> agar hidup sejahtera, melindungi daripada sesuatu yang bahaya menimpa diri <br /> seseorang individu<br />* Mengelak keadaan yang membawa kemalangan<br /><br />Kesejahteraan emosi<br /><br />Mengetahui emosi dengan mengenalpasti perasaanNorly Jamilhttp://www.blogger.com/profile/01339281650193708460noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8071897977865120377.post-52510702842334783072009-07-07T17:21:00.003+08:002009-07-07T17:37:21.755+08:00Nota Kuliah 1KONSEP KESIHATAN KANAK-KANAK ASUHAN DAN PRASEKOLAH<br /><br />Definisi kesihatan <br /><br />Dubos (1968)-Kesihatan adalah kualiti hidup, melibatkan sosial, emosi, mental, <br /> spiritual, dan kecergasan biologi bagi pihak individu, dengan <br /> berpandukan persekitaran. <br /><br />WHO 1940-an- Health is the state of complete physical, mental, and social <br /> well-being, not merely the absence of disease or infirmity<br /><br />Dimensi kesihatan<br /><br />Enam dimensi:-<br />Kesihatan fizikal<br />Kesihatan sosial<br />Kesihatan mental<br />Kesihatan emosi<br />Kesihatan persekitaran<br />Kesihatan spiritual<br /><br />Konsep kesihatan holistik<br /><br />☻ Memperseimbang dan menyatupadukan aspek fizikal, mental, emosi dan spiritual:<br />☻ Menghormati, mewujudkan perhubungan dengan orang lain dan dengan persekitaran;<br />☻ Memilih gaya hidup sihat; dan<br />☻ Menyertai secara aktif dalam pemilihan kesihatan dan dalam proses mengubati.Norly Jamilhttp://www.blogger.com/profile/01339281650193708460noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8071897977865120377.post-33525005744433032232009-07-07T16:59:00.004+08:002009-07-07T17:13:37.310+08:00Rangka KursusNAMA KURSUS : KESIHATAN, KESELAMATAN DAN NUTRISI<br /> (Health, Safety and Nutrition)<br />KOD KURSUS : KAP1093<br />KREDIT : 3 ( 2 +1 )<br />SLT : 120 jam<br />PRASYARAT : Tiada<br />SEMESTER : Pertama/Kedua<br /><br />HASIL PEMBELAJARAN : <br />1. Mengenal pasti dan menghuraikan definisi dan konsep kesihatan, nutrisi dan <br /> keselamatan kanak-kanak( K4 )<br /><br />2. Menilai persekitaran yang selamat dan sihat untuk perkembangan kanak-kanak (A3)<br /><br />3. Merancang nutrisi mengikut keperluan seseorang kanak-kanak ( K5)<br /><br />4. Menulis pengajaran dan pembelajaran yang menitikberatkan keselamatan ( P7)<br /><br />5. Mengkategorikan dan melaksanakan pertolongan cemas ( A5)<br /><br />6. Menyelesaikan masalah kesihatan dan keselamatan kanak-kanak secara bersama<br /><br /><br />SINOPSIS : Kursus ini menumpukan definisi dan konsep kesihatan, <br /> keselamatan dan nutrisi kanak-kanak di pusat asuhan atau <br /> penjagaan. Kursus ini juga menekankan perancangan dan <br /> penyediaan persekitaran yang sihat dan selamat di rumah dan<br /> di pusat asuhan; kriteria dan faktor kesihatan, keselamatan<br /> dan nutrisi kanak-kanak yang sesuai dan pengendalian <br /> pertolongan cemas semasa berlaku kecemasan dan kemalangan,.<br /> <br /> <br />KANDUNGAN :1) Mengenal pasti dan menghuraikan definisi dan konsep <br /> kesihatan dan kesejahteraan kanak-kanak<br /> 2) Memerhati, menilai dan merekod kesihatan kanak-kanak<br /> 3) Menjelaskan punca-punca penyakit dan pencegahannya <br /> 4) Mengenal pasti dan menghuraikan definisi dan konsep <br /> pemakanan dan nutrisi kanak-kanak<br /> 5) Mengenal pasti dan menghuraikan definisi dan konsep <br /> keselamatan kanak-kanak<br /> 6) Merancang dan mengaplikasikan keselamatan dalam kurikulum<br /> 7) Mengkategorikan dan melaksanakan pertolongan cemas bagi <br /> kanak-kanak <br /> 8) Merancang dan mengaplikasi keselamatan di taman asuhan<br /> <br /> JUMLAH 42 JAM<br /><br />PENILAIAN : Kerja Kursus 60%<br /> Peperiksaan Akhir 40%<br /> <br />RUJUKAN : Marian Beaver et al ( 2001). Babies and young children: Diploma in <br /> Child Care and Education. United Kingdom: Nelson Thornes Ltd.<br /> Alison Mitchell ( 2001 ). A Foundation Course in Child Care & <br /> Education. The British Library. <br /><br /> Golden Paterson &Vivien J. Armstrong, Penterjemah: Hamdan Mohd. <br /> Noor.(2004). Panduan asas Pertolongan Cemas.(Jemahan). Johor: <br /> Penerbitan Pelangi Sdn. Bhd.<br /><br /> Pamella Minett dan Heather Gunstone ( 2004). Child Care & <br /> Development. Sydney: Pearson Longman.<br /><br /> Marilyn Segal et al ( 2006 ). All About Child Care & Early <br /> Education: A Cpmprehensive Resource For Child Care Professionals. <br /> United States: Pearson Education, Inc.<br /><br /> Lynn Paker ( 2006). How to Keep Young Children Safe. London: David<br /> Fulton Publishers.Norly Jamilhttp://www.blogger.com/profile/01339281650193708460noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8071897977865120377.post-2114392128953384862009-07-02T16:59:00.000+08:002009-07-02T17:00:58.747+08:00Falsafah Pendidikan Kebangsaan<div align="justify"><span style="font-family:arial;font-size:78%;">Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah lebih memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan Negara.</span> </div>Norly Jamilhttp://www.blogger.com/profile/01339281650193708460noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8071897977865120377.post-11076420746859154492009-07-02T16:49:00.003+08:002009-07-02T17:02:12.148+08:00Matlamat Pendidikan Prasekolah<div align="justify"><span style="font-size:78%;color:#3366ff;">Pendidikan prasekolah di Malaysia bertujuan untuk menyuburkan potensi murid dalam semua aspek perkembangan, menguasai kemahiran asas dan memupuk sikap positif sebagai persediaan masuk ke sekolah rendah</span></div>Norly Jamilhttp://www.blogger.com/profile/01339281650193708460noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-8071897977865120377.post-74589345153465563772009-07-02T16:45:00.004+08:002009-07-02T17:04:24.932+08:00Objektif Pendidikan prasekolah<span style="font-family:arial;font-size:78%;color:#009900;">Untuk membolehkan murid :<br /><br />i. Mempunyai sifat peribadi, perwatakan dan konsep diri yang positif untuk<br />menjadi warganegara yang bersifat patriotik<br />ii. Menggunakan Bahasa Melayu dengan baik dan memperkembangkan kemahiran<br />berbahasa untuk berkomunikasi<br />iii. Menggunakan Bahasa Cina dan Bahasa Tamil dengan betul untuk berkomunikasi di sekolah yang mengguna bahasa pengantar Bahasa Cina dan Bahasa Tamil;<br />iv. Menggunakan Bahasa Inggeris dalam interaksi seharian dengan kedudukannya sebagai bahasa kedua;<br />v. Mengamalkan nilai-nilai Islam dalam kehidupan seharian untuk murid beragama Islam;<br />vi. Mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan seharian;<br />vii. Mempunyai kemahiran kognitif, kemahiran berfikir dan kemahiran menyelesaikan masalah;<br />viii. Mempunyai kematangan emosi dan kemahiran sosial;<br />ix. Mempunyai kecerdasan dan kemahiran fizikal serta mempraktikkan amalan kesihatan dan keselamatan yang baik; dan<br />x. Mempunyai daya kreativiti dan estetika untuk menghargai keindahan alam dan warisan budaya.</span>Norly Jamilhttp://www.blogger.com/profile/01339281650193708460noreply@blogger.com