Aktiviti fizikal dan permainan kanak-kanak asuhan dan prasekolah
Kepentingan aktiviti fizikal
* Membantu pertumbuhan tubuh badan
* Menguasai kemahiran fizikal dan meningkatkan keupayaan pergerakan
* Keseronokan
* Membantu meningkatkan daya kecergasan
* Bersosialisasi dan bersifat positif
Strategi mengajar perkembangan kemahiran fizikal
1. Psikomotor halus
- menggunakan pelbagai bahan
- menggunakan peralatan kecil
Menguasai kemahiran motor halus otot leher
Menguasai motor halus kordinasi jari, mata, tangan
2. Psikomotor kasar
- pergerakan binatang
- bergerak mengikut rentak muzik
- permainan kecil
- asas gimnastik
Menguasai kordinasi mata dan kaki
- mengimbang badan
- menggunakan alatan
Menguasai kordinasi mata dan tangan
- membaling, menyambut dan melantun menggunakan alatan
- menguasai kordinasi anggota badan
Tuesday, July 7, 2009
Nota Kuliah 3
KONSEP ASAS KECERGASAN FIZIKAL
Aktiviti fizikal
Kesan suatu daya otot rangka yang menyebabkan kegunaan tahap tenaga yang lebih tinggi ketika sistem badan sedang berehat
Kecergasan fizikal - kesihatan
Setiap ciri-ciri kecergasan mempunyai perkaitan khusus untuk kesihatan dan mengurangkan risiko penyakit hipokinetik.
Kecergasan fizikal- kecergasan
Berkait rapat dengan melakukan kemahiran motor
Faktor penting kecergasan fizikal
Sebahagian daripada kecergasan keseluruhan
Banyak komponen dan setiap satu ada pengkhususan
Mengurangkan penyakit hipokinetik
Berlandaskan kemahiran – kecergasan motor/kesukanan
Kesihatan optimum
Membantu kesihatan fizikal yang positif
Faedah kecergasan fizikal
Mengurangkan penyakit koronari arteri
Mengurangkan tekanan darah tinggi
Mengurangkan penyakit kanser kolon dan kanser organ pembiakan
Mengurangkan kepatahan tulang dan osteoporosis
Mengelak rasa tertekan
Mempertingkat keupayaan kardiorespiratori
Memperbaiki rangka tulang
Memperbaiki dan mengawal berat badan
Memperbaiki kesihatan dan jangka hayat hidup
memperbaiki kecergasan fizikal diri
Aktiviti kecergasan
Senaman tulang belakang
Senaman abdomen
Senaman tangan dan lengan
Senaman kaki dan kardiovaskular
Senaman kelembutan badan
Aktiviti fizikal
Kesan suatu daya otot rangka yang menyebabkan kegunaan tahap tenaga yang lebih tinggi ketika sistem badan sedang berehat
Kecergasan fizikal - kesihatan
Setiap ciri-ciri kecergasan mempunyai perkaitan khusus untuk kesihatan dan mengurangkan risiko penyakit hipokinetik.
Kecergasan fizikal- kecergasan
Berkait rapat dengan melakukan kemahiran motor
Faktor penting kecergasan fizikal
Sebahagian daripada kecergasan keseluruhan
Banyak komponen dan setiap satu ada pengkhususan
Mengurangkan penyakit hipokinetik
Berlandaskan kemahiran – kecergasan motor/kesukanan
Kesihatan optimum
Membantu kesihatan fizikal yang positif
Faedah kecergasan fizikal
Mengurangkan penyakit koronari arteri
Mengurangkan tekanan darah tinggi
Mengurangkan penyakit kanser kolon dan kanser organ pembiakan
Mengurangkan kepatahan tulang dan osteoporosis
Mengelak rasa tertekan
Mempertingkat keupayaan kardiorespiratori
Memperbaiki rangka tulang
Memperbaiki dan mengawal berat badan
Memperbaiki kesihatan dan jangka hayat hidup
memperbaiki kecergasan fizikal diri
Aktiviti kecergasan
Senaman tulang belakang
Senaman abdomen
Senaman tangan dan lengan
Senaman kaki dan kardiovaskular
Senaman kelembutan badan
Nota Kuliah 2
KESEJAHTERAAN DAN KESELAMATAN
* Di sekolah
* Di rumah
* Di tempat awam
Kesejahteraan sempurna kanak-kanak
Faktor-faktor yang bersabit kesejahteraan
-pemakanan dan kawalan berat badan
-tekanan dan ketegangan
-bertenang / merehatkan diri
-salah gunaan
-keselamatan personal
Gaya hidup
Kunci untuk kesihatan yang baik
Emosi dan kesejahteraan sosial
- mempengaruhi semua aspek kehidupan
Identiti Personal
Memberi sumbangan terhadap sekolah, keluarga, masyarakat dan dunia.
Personaliti
Bergantung kepada pengalaman hidup seseorang
Konsep kendiri
Positif
Negatif
Ciri-ciri fizikal
Berkaitan dengan fizikal seperti cergas bergerak
Keutamaan dan sikap
Mengikut pengalaman
Gaya hidup
Diet dan pemakanan
Kesihatan diri
Rehat
Pengaruh rakan
Keagamaan / spiritual
budaya
Kematangan emosi
Mengawal emosi
Memahami diri sendiri
Menerima kelemahan dan kekuatan diri
Sentiasa positif
Keselamatan
* Melindungi individu agar sentiasa berasa selamat, memberi perlindungan kepadanya
agar hidup sejahtera, melindungi daripada sesuatu yang bahaya menimpa diri
seseorang individu
* Mengelak keadaan yang membawa kemalangan
Kesejahteraan emosi
Mengetahui emosi dengan mengenalpasti perasaan
* Di sekolah
* Di rumah
* Di tempat awam
Kesejahteraan sempurna kanak-kanak
Faktor-faktor yang bersabit kesejahteraan
-pemakanan dan kawalan berat badan
-tekanan dan ketegangan
-bertenang / merehatkan diri
-salah gunaan
-keselamatan personal
Gaya hidup
Kunci untuk kesihatan yang baik
Emosi dan kesejahteraan sosial
- mempengaruhi semua aspek kehidupan
Identiti Personal
Memberi sumbangan terhadap sekolah, keluarga, masyarakat dan dunia.
Personaliti
Bergantung kepada pengalaman hidup seseorang
Konsep kendiri
Positif
Negatif
Ciri-ciri fizikal
Berkaitan dengan fizikal seperti cergas bergerak
Keutamaan dan sikap
Mengikut pengalaman
Gaya hidup
Diet dan pemakanan
Kesihatan diri
Rehat
Pengaruh rakan
Keagamaan / spiritual
budaya
Kematangan emosi
Mengawal emosi
Memahami diri sendiri
Menerima kelemahan dan kekuatan diri
Sentiasa positif
Keselamatan
* Melindungi individu agar sentiasa berasa selamat, memberi perlindungan kepadanya
agar hidup sejahtera, melindungi daripada sesuatu yang bahaya menimpa diri
seseorang individu
* Mengelak keadaan yang membawa kemalangan
Kesejahteraan emosi
Mengetahui emosi dengan mengenalpasti perasaan
Nota Kuliah 1
KONSEP KESIHATAN KANAK-KANAK ASUHAN DAN PRASEKOLAH
Definisi kesihatan
Dubos (1968)-Kesihatan adalah kualiti hidup, melibatkan sosial, emosi, mental,
spiritual, dan kecergasan biologi bagi pihak individu, dengan
berpandukan persekitaran.
WHO 1940-an- Health is the state of complete physical, mental, and social
well-being, not merely the absence of disease or infirmity
Dimensi kesihatan
Enam dimensi:-
Kesihatan fizikal
Kesihatan sosial
Kesihatan mental
Kesihatan emosi
Kesihatan persekitaran
Kesihatan spiritual
Konsep kesihatan holistik
☻ Memperseimbang dan menyatupadukan aspek fizikal, mental, emosi dan spiritual:
☻ Menghormati, mewujudkan perhubungan dengan orang lain dan dengan persekitaran;
☻ Memilih gaya hidup sihat; dan
☻ Menyertai secara aktif dalam pemilihan kesihatan dan dalam proses mengubati.
Definisi kesihatan
Dubos (1968)-Kesihatan adalah kualiti hidup, melibatkan sosial, emosi, mental,
spiritual, dan kecergasan biologi bagi pihak individu, dengan
berpandukan persekitaran.
WHO 1940-an- Health is the state of complete physical, mental, and social
well-being, not merely the absence of disease or infirmity
Dimensi kesihatan
Enam dimensi:-
Kesihatan fizikal
Kesihatan sosial
Kesihatan mental
Kesihatan emosi
Kesihatan persekitaran
Kesihatan spiritual
Konsep kesihatan holistik
☻ Memperseimbang dan menyatupadukan aspek fizikal, mental, emosi dan spiritual:
☻ Menghormati, mewujudkan perhubungan dengan orang lain dan dengan persekitaran;
☻ Memilih gaya hidup sihat; dan
☻ Menyertai secara aktif dalam pemilihan kesihatan dan dalam proses mengubati.
Rangka Kursus
NAMA KURSUS : KESIHATAN, KESELAMATAN DAN NUTRISI
(Health, Safety and Nutrition)
KOD KURSUS : KAP1093
KREDIT : 3 ( 2 +1 )
SLT : 120 jam
PRASYARAT : Tiada
SEMESTER : Pertama/Kedua
HASIL PEMBELAJARAN :
1. Mengenal pasti dan menghuraikan definisi dan konsep kesihatan, nutrisi dan
keselamatan kanak-kanak( K4 )
2. Menilai persekitaran yang selamat dan sihat untuk perkembangan kanak-kanak (A3)
3. Merancang nutrisi mengikut keperluan seseorang kanak-kanak ( K5)
4. Menulis pengajaran dan pembelajaran yang menitikberatkan keselamatan ( P7)
5. Mengkategorikan dan melaksanakan pertolongan cemas ( A5)
6. Menyelesaikan masalah kesihatan dan keselamatan kanak-kanak secara bersama
SINOPSIS : Kursus ini menumpukan definisi dan konsep kesihatan,
keselamatan dan nutrisi kanak-kanak di pusat asuhan atau
penjagaan. Kursus ini juga menekankan perancangan dan
penyediaan persekitaran yang sihat dan selamat di rumah dan
di pusat asuhan; kriteria dan faktor kesihatan, keselamatan
dan nutrisi kanak-kanak yang sesuai dan pengendalian
pertolongan cemas semasa berlaku kecemasan dan kemalangan,.
KANDUNGAN :1) Mengenal pasti dan menghuraikan definisi dan konsep
kesihatan dan kesejahteraan kanak-kanak
2) Memerhati, menilai dan merekod kesihatan kanak-kanak
3) Menjelaskan punca-punca penyakit dan pencegahannya
4) Mengenal pasti dan menghuraikan definisi dan konsep
pemakanan dan nutrisi kanak-kanak
5) Mengenal pasti dan menghuraikan definisi dan konsep
keselamatan kanak-kanak
6) Merancang dan mengaplikasikan keselamatan dalam kurikulum
7) Mengkategorikan dan melaksanakan pertolongan cemas bagi
kanak-kanak
8) Merancang dan mengaplikasi keselamatan di taman asuhan
JUMLAH 42 JAM
PENILAIAN : Kerja Kursus 60%
Peperiksaan Akhir 40%
RUJUKAN : Marian Beaver et al ( 2001). Babies and young children: Diploma in
Child Care and Education. United Kingdom: Nelson Thornes Ltd.
Alison Mitchell ( 2001 ). A Foundation Course in Child Care &
Education. The British Library.
Golden Paterson &Vivien J. Armstrong, Penterjemah: Hamdan Mohd.
Noor.(2004). Panduan asas Pertolongan Cemas.(Jemahan). Johor:
Penerbitan Pelangi Sdn. Bhd.
Pamella Minett dan Heather Gunstone ( 2004). Child Care &
Development. Sydney: Pearson Longman.
Marilyn Segal et al ( 2006 ). All About Child Care & Early
Education: A Cpmprehensive Resource For Child Care Professionals.
United States: Pearson Education, Inc.
Lynn Paker ( 2006). How to Keep Young Children Safe. London: David
Fulton Publishers.
(Health, Safety and Nutrition)
KOD KURSUS : KAP1093
KREDIT : 3 ( 2 +1 )
SLT : 120 jam
PRASYARAT : Tiada
SEMESTER : Pertama/Kedua
HASIL PEMBELAJARAN :
1. Mengenal pasti dan menghuraikan definisi dan konsep kesihatan, nutrisi dan
keselamatan kanak-kanak( K4 )
2. Menilai persekitaran yang selamat dan sihat untuk perkembangan kanak-kanak (A3)
3. Merancang nutrisi mengikut keperluan seseorang kanak-kanak ( K5)
4. Menulis pengajaran dan pembelajaran yang menitikberatkan keselamatan ( P7)
5. Mengkategorikan dan melaksanakan pertolongan cemas ( A5)
6. Menyelesaikan masalah kesihatan dan keselamatan kanak-kanak secara bersama
SINOPSIS : Kursus ini menumpukan definisi dan konsep kesihatan,
keselamatan dan nutrisi kanak-kanak di pusat asuhan atau
penjagaan. Kursus ini juga menekankan perancangan dan
penyediaan persekitaran yang sihat dan selamat di rumah dan
di pusat asuhan; kriteria dan faktor kesihatan, keselamatan
dan nutrisi kanak-kanak yang sesuai dan pengendalian
pertolongan cemas semasa berlaku kecemasan dan kemalangan,.
KANDUNGAN :1) Mengenal pasti dan menghuraikan definisi dan konsep
kesihatan dan kesejahteraan kanak-kanak
2) Memerhati, menilai dan merekod kesihatan kanak-kanak
3) Menjelaskan punca-punca penyakit dan pencegahannya
4) Mengenal pasti dan menghuraikan definisi dan konsep
pemakanan dan nutrisi kanak-kanak
5) Mengenal pasti dan menghuraikan definisi dan konsep
keselamatan kanak-kanak
6) Merancang dan mengaplikasikan keselamatan dalam kurikulum
7) Mengkategorikan dan melaksanakan pertolongan cemas bagi
kanak-kanak
8) Merancang dan mengaplikasi keselamatan di taman asuhan
JUMLAH 42 JAM
PENILAIAN : Kerja Kursus 60%
Peperiksaan Akhir 40%
RUJUKAN : Marian Beaver et al ( 2001). Babies and young children: Diploma in
Child Care and Education. United Kingdom: Nelson Thornes Ltd.
Alison Mitchell ( 2001 ). A Foundation Course in Child Care &
Education. The British Library.
Golden Paterson &Vivien J. Armstrong, Penterjemah: Hamdan Mohd.
Noor.(2004). Panduan asas Pertolongan Cemas.(Jemahan). Johor:
Penerbitan Pelangi Sdn. Bhd.
Pamella Minett dan Heather Gunstone ( 2004). Child Care &
Development. Sydney: Pearson Longman.
Marilyn Segal et al ( 2006 ). All About Child Care & Early
Education: A Cpmprehensive Resource For Child Care Professionals.
United States: Pearson Education, Inc.
Lynn Paker ( 2006). How to Keep Young Children Safe. London: David
Fulton Publishers.
Thursday, July 2, 2009
Falsafah Pendidikan Kebangsaan
Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah lebih memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan Negara.
Matlamat Pendidikan Prasekolah
Pendidikan prasekolah di Malaysia bertujuan untuk menyuburkan potensi murid dalam semua aspek perkembangan, menguasai kemahiran asas dan memupuk sikap positif sebagai persediaan masuk ke sekolah rendah
Objektif Pendidikan prasekolah
Untuk membolehkan murid :
i. Mempunyai sifat peribadi, perwatakan dan konsep diri yang positif untuk
menjadi warganegara yang bersifat patriotik
ii. Menggunakan Bahasa Melayu dengan baik dan memperkembangkan kemahiran
berbahasa untuk berkomunikasi
iii. Menggunakan Bahasa Cina dan Bahasa Tamil dengan betul untuk berkomunikasi di sekolah yang mengguna bahasa pengantar Bahasa Cina dan Bahasa Tamil;
iv. Menggunakan Bahasa Inggeris dalam interaksi seharian dengan kedudukannya sebagai bahasa kedua;
v. Mengamalkan nilai-nilai Islam dalam kehidupan seharian untuk murid beragama Islam;
vi. Mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan seharian;
vii. Mempunyai kemahiran kognitif, kemahiran berfikir dan kemahiran menyelesaikan masalah;
viii. Mempunyai kematangan emosi dan kemahiran sosial;
ix. Mempunyai kecerdasan dan kemahiran fizikal serta mempraktikkan amalan kesihatan dan keselamatan yang baik; dan
x. Mempunyai daya kreativiti dan estetika untuk menghargai keindahan alam dan warisan budaya.
i. Mempunyai sifat peribadi, perwatakan dan konsep diri yang positif untuk
menjadi warganegara yang bersifat patriotik
ii. Menggunakan Bahasa Melayu dengan baik dan memperkembangkan kemahiran
berbahasa untuk berkomunikasi
iii. Menggunakan Bahasa Cina dan Bahasa Tamil dengan betul untuk berkomunikasi di sekolah yang mengguna bahasa pengantar Bahasa Cina dan Bahasa Tamil;
iv. Menggunakan Bahasa Inggeris dalam interaksi seharian dengan kedudukannya sebagai bahasa kedua;
v. Mengamalkan nilai-nilai Islam dalam kehidupan seharian untuk murid beragama Islam;
vi. Mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan seharian;
vii. Mempunyai kemahiran kognitif, kemahiran berfikir dan kemahiran menyelesaikan masalah;
viii. Mempunyai kematangan emosi dan kemahiran sosial;
ix. Mempunyai kecerdasan dan kemahiran fizikal serta mempraktikkan amalan kesihatan dan keselamatan yang baik; dan
x. Mempunyai daya kreativiti dan estetika untuk menghargai keindahan alam dan warisan budaya.
Subscribe to:
Posts (Atom)